Referere til dette bildet andre steder på foto.no: klipp og lim følgende tekst (ta med klammeparentesene): {bilde_1024319} Det vil da bli automagisk laget en link til bildet fra teksten din.
Klokkerent når det gjelder komposisjon, skarphet og farger. Fornuftig bruk av HDR, mange smører på litt for tykt der :-)
Jan G.
Det blir å gjenta seg selv her, Walter: Et enestående bymiljø presentert i et vakkert lys og med en skarphet som overgår det meste. Her kom også breddeformatet til sin fulle rett.
Mvh Jan
Walter S.
Takker for kjapp kommentar, Agnar.
HDR er jo - etter min mening - ikke en bildestil (som mange tror), men et fotografisk verktøy for å oppnå detaljer i høylys / skygge, som man ellers ikke klarer å fange med en enkel eksponering.
Dette er fattigmanns-RAW - for å være litt sleip i kommentaren, med hentydning til de siste dagers ørkesløse diskusjoner med evangelistene om JPEG / RAW i forum.
Mvh,
Walter
P.S.: Av og til, når jeg er lei av å være "korrekt", så kan jeg nok smelle til med litt mere HDR-artefakter, på et bilde bare for å ha det litt moro...
Walter S.
Hei Jan!
Du må gjerne gjentar deg selv i kommentar, fordi det er hyggelig lesning og fordi jeg verdsetter dine tanker omkring estetiske landskaper og fotografi generelt.
Takk for dagens kommentar av deg!
:o)
Mvh,
Walter
Arne i.
Sier bare, forsett med jpg. Ingen over, men flere under.
Det kan neppe gjøres bedre, imponerende og se bildene dine sitter som ei kule hver eneste gang
Oddmund K.
Vakkert..veldig enkelt å være enig med Agnar og Jan, du er en mester på både bymiljøer og landskap, og i bruk av "edruelig" HDR (om en kan bruke et sånt uttrykk)
Mvh Oddmund
Walter S.
Takk også til Arne og Oddmund, for oppmuntrende kommentar.
:o) :o) :o)
Mvh,
Walter
Trygve B.
Vakkert og harmonisk bilde. Her sitter ting som det skal. Lyset er også meget bra. HDR, det er du jo en mester på. Jeg har ikke satt meg inn i det. Har nylig fått meg et kamera, fuji x t 1 som skal kunne ta HDR, altså flere eksponeringer av samme motiv og kamera selv setter sammen de beste eksponeringene. Man må vel da ta nøyaktig samme motiv flere ganger? Eller skal en t f, eks. Ta himmelen for seg og så resten av motivet som har et annet lys. Dette har jeg ikke forsøkt, derfor spør jeg.
Hans Rich. A.
Dette med lys, farger og dynamisk omfang mesterer du til fulle. Og den forsiktige bruken av HDR. Skarpheten og komposisjon sitter som vanlig perfekt.
Mvh Hans Richard
Walter S.
Takk også til Trygve og Hans for verdifull input i kommentaren!
:o)
@ Trygve En del nye kameraer har en funksjon som riktignok heter "HDR", men det er ikke den typen HDR som jeg bruker.
Din X-T1 kjenner jeg ikke, men vanligvis er slike "In-Camera HDR" en serie (2 eller flere, som regel 3) eksponeringer av motivet som gjøres rette etter hverandre. I løpet av et sekund eller der omkring. Etter det tar (de av kamera bestemte) valørene og setter dette sammen til et bilde. Vanligvis er resultatet kun i JPEG. (uten at jeg kjenner alle merkene).
Når du tar den typen HDR må du passe på å holde kamera helt rolig mens eksponeringen foregår, helst bruke stativ, ellers blir det uskarpheter og mistilpasninger, såkalt "ghosting".
Min måte å ta HDR på er at jeg bestemmer meg for eksponering (velger hvor mange "Brackets" jeg tar og hvor stor avstand det skal være mellom eksponeringene (som regel 0,7EV eller 1EV i mellom) og så tar jeg enten 3 eller 5 (avhengig av kamera jeg har med meg - i ekstreme tilfeller har jeg brukt opp til 9 Brackets) eksponeringer, i rask rekkefølge med hver sin eksponering, fra -2 til +2 f. eks.
Selve HDR'en lager jeg først etter å ha kommet hjem og lastet filene over i PC.
Bruker da et spesielt program (Dynamic Photo-HDR) og henter opp de eksponeringene jeg tok, og styrere programmet dithen at JEG velger ut de valørene jeg vil ha med (i motsetning til at kamera bestemmer det i det 1. tilfelle).
Det er min arbeidsflyt i korte trekk . Lykke til med HDR, det er jo bare å prøve seg fre.
P.g.a. de mange eksponeringene etter hverandre egner dette seg best for stillestående motiver som landskap. Unngå løvtrær i mye vind, eller gatetrafikk / veitrafikk, etc. også båter selv om de er forøyd. Og effekten synes best en solskinnsdag med sterkt lys og dype skygger.
Mvh,
Walter
Geir K.
Igjen et nydelig bilde fra deg.
Flott komponert hvor farger,skarphet og lyset er en Walter verdig.
Meget bra.!
Geir
Bjørnar P.
Godt håndverk. Troverdige farger og kontraster, god skarphet og ingen styrtende linjer. Eksponeringa synes optimal, og komposisjonen er harmonisk. Jeg antar du brukte litt tid på å finne en god plass for statuen i bildeflata, og jeg synes du gjorde en god jobb der også. Skyene oppleves som noe diffuse, og ødelegger litt for det troverdige inntrykket. Mulig dette har sammenheng med HDR-teknikken, men det kan også skyldes en eller annen form for myk-gjøring som er bevisst fra din side eller som en bivirkning av støyreduksjon. Avkutting av treet på venstre side oppleves som noe brutal, men det er mulig det var gode grunner til å kutte slik på grunn av forstyrrende element utenfor bildeflata.
Walter S.
Takker både Geir og Bjørnar for vennlige ord i kommentar.
@ Bjørnar: Ja, du har rett. Statuen diktert standplass fordi jeg ville ha sokkel fri for gavl-veggen på det gule huset. Samtidig dikterte den bøyde v.-armen (holde den fri for hustaket) en forholdsvis lav kameravinkel, noe som igjen hadde innflytelse på styrtende linjer (objektivet måtte peke opp for å få med nok himmel) på husene som måtte rettes opp (16mm på crop fortegner jo litt) noe som gjorde at jeg måtte ha godt med luft på alle sider. Alt i alt en litt vrien nøtt. En av grunnen for at jeg slapp opp for "luft2 på venstre siden. Det røde skuret (kan man se på dette bilde: http://foto.no/i/1024050 ) måtte ofres for å få en ren avslutning.
Takker for innsikt og forståelse for hvor mye som skal passe for å få et noenlunde harmonisk bilde.
Ja, og skyenes "ullenhet" skyldes bevegelser (vind i stratosfæren) mellom 3 eksponeringer, men hele bilde er faktisk softet for å unngå artefakter spesielt i de nakne grenene på trærne.
Mvh Jan
HDR er jo - etter min mening - ikke en bildestil (som mange tror), men et fotografisk verktøy for å oppnå detaljer i høylys / skygge, som man ellers ikke klarer å fange med en enkel eksponering.
Dette er fattigmanns-RAW - for å være litt sleip i kommentaren, med hentydning til de siste dagers ørkesløse diskusjoner med evangelistene om JPEG / RAW i forum.
Mvh,
Walter
P.S.: Av og til, når jeg er lei av å være "korrekt", så kan jeg nok smelle til med litt mere HDR-artefakter, på et bilde bare for å ha det litt moro...
Du må gjerne gjentar deg selv i kommentar, fordi det er hyggelig lesning og fordi jeg verdsetter dine tanker omkring estetiske landskaper og fotografi generelt.
Takk for dagens kommentar av deg!
:o)
Mvh,
Walter
Det kan neppe gjøres bedre, imponerende og se bildene dine sitter som ei kule hver eneste gang
Mvh Oddmund
:o) :o) :o)
Mvh,
Walter
Mvh Hans Richard
:o)
@ Trygve En del nye kameraer har en funksjon som riktignok heter "HDR", men det er ikke den typen HDR som jeg bruker.
Din X-T1 kjenner jeg ikke, men vanligvis er slike "In-Camera HDR" en serie (2 eller flere, som regel 3) eksponeringer av motivet som gjøres rette etter hverandre. I løpet av et sekund eller der omkring. Etter det tar (de av kamera bestemte) valørene og setter dette sammen til et bilde. Vanligvis er resultatet kun i JPEG. (uten at jeg kjenner alle merkene).
Når du tar den typen HDR må du passe på å holde kamera helt rolig mens eksponeringen foregår, helst bruke stativ, ellers blir det uskarpheter og mistilpasninger, såkalt "ghosting".
Min måte å ta HDR på er at jeg bestemmer meg for eksponering (velger hvor mange "Brackets" jeg tar og hvor stor avstand det skal være mellom eksponeringene (som regel 0,7EV eller 1EV i mellom) og så tar jeg enten 3 eller 5 (avhengig av kamera jeg har med meg - i ekstreme tilfeller har jeg brukt opp til 9 Brackets) eksponeringer, i rask rekkefølge med hver sin eksponering, fra -2 til +2 f. eks.
Selve HDR'en lager jeg først etter å ha kommet hjem og lastet filene over i PC.
Bruker da et spesielt program (Dynamic Photo-HDR) og henter opp de eksponeringene jeg tok, og styrere programmet dithen at JEG velger ut de valørene jeg vil ha med (i motsetning til at kamera bestemmer det i det 1. tilfelle).
Det er min arbeidsflyt i korte trekk . Lykke til med HDR, det er jo bare å prøve seg fre.
P.g.a. de mange eksponeringene etter hverandre egner dette seg best for stillestående motiver som landskap. Unngå løvtrær i mye vind, eller gatetrafikk / veitrafikk, etc. også båter selv om de er forøyd. Og effekten synes best en solskinnsdag med sterkt lys og dype skygger.
Mvh,
Walter
Flott komponert hvor farger,skarphet og lyset er en Walter verdig.
Meget bra.!
Geir
@ Bjørnar: Ja, du har rett. Statuen diktert standplass fordi jeg ville ha sokkel fri for gavl-veggen på det gule huset. Samtidig dikterte den bøyde v.-armen (holde den fri for hustaket) en forholdsvis lav kameravinkel, noe som igjen hadde innflytelse på styrtende linjer (objektivet måtte peke opp for å få med nok himmel) på husene som måtte rettes opp (16mm på crop fortegner jo litt) noe som gjorde at jeg måtte ha godt med luft på alle sider. Alt i alt en litt vrien nøtt. En av grunnen for at jeg slapp opp for "luft2 på venstre siden. Det røde skuret (kan man se på dette bilde: http://foto.no/i/1024050 ) måtte ofres for å få en ren avslutning.
Takker for innsikt og forståelse for hvor mye som skal passe for å få et noenlunde harmonisk bilde.
Ja, og skyenes "ullenhet" skyldes bevegelser (vind i stratosfæren) mellom 3 eksponeringer, men hele bilde er faktisk softet for å unngå artefakter spesielt i de nakne grenene på trærne.
Mvh,
Walter
P.S.: Er stort eksemplar av bilde 1490 x 842 kan ses her: http://www.nikonimages.com/gallery/1282/U1282I1424533129.SEQ.0.jpg - noe som viser at jeg faktisk har dempet skarpheten ganske bra.
Dette var bare helt super bra! Finner ikke sterke nok adjektiver som er gode nok til bildet!
Strålende praktfullt!
Det er en nytelse å se på bildet!
Hilsen Anders
Det er nesten FOR mye, med bare superlativer. Hyggelig at du liker det.
Mvh,
Walter