Arbeidet til og fra med amatørfotografi siden 1980. Om det finnes noen linjer i min billedtagning (og i de beste stunder - fotografering) må det være i forbindelse med utøvelse av friluftsliv i fjellet, en affinitet i retning av å dokumentere bymiljøer under utenlandsopphold, og familiefotografering med barn i sentrum. På 80-tallet hadde jeg også sans for å arrangere fotografiske situasjoner. Mer om dette når jeg får sving på digitalisering av slides-arkivet mitt. Når det gjelder foto-filosofisk grunnsyn er jeg egentlig altetende. Jeg setter pris på mange typer bilder jeg vanligvis ikke selv tar. Jeg har ingen motforestillinger mot et klisje-bilde om klisjeen er godt fanget. Livet er fullt av gjentakelser over kjent tema - så også i fotografering. Men tar man bilde av elg i solnedgang og Nidarosdomen by night får værsågod bildene være skarpe, godt komponert og ha gode farger. Når det gjelder abstrakte bilder og bilder som aspirerer til noe mer enn ren avbildning, er dette en krevende sjanger som ofte buklander i tvetydighet, brudd på konvensjoner for bruddets egen skyld, og overdreven effektbruk/ etterbehand-ling, eller det motsatte - boblesprekkende minimalisme. Jeg mener et bilde må bedømmes utfra de premisser (hensikten) som ligger til grunn for å ta det. Jeg er derimot skeptisk til bilder og fotografer som skjuler sine premisser for publikum (hva er da vitsen med å vise bildet for andre?) eller lager bilder som trenger mange forklaringer for å bli forståelig. Sistnevnte er et sikkert tegn på at bildet ikke står på egne ben. Når det gjelder billedkritikk prøver jeg å (i) kommentere flere bilder enn jeg selv legger ut, (ii) gi både positive og kritiske karakteristikker, (iii) begrunne min oppfatning, og (iv) evt. gi råd om jeg synes jeg har noe å fare med. Om jeg skal tillate meg å mene noe om billedkritikken slik den fremstår på foto.no (har vært medlem siden desember 2004) så må det være at den litt for ofte ikke innfrir en eller flere av kriteriene ovenfor. Spisset: Kommenteringen synes tidvis å være mer styrt av sosiale behov enn av et bevisst men samtidig åpent billedsyn. Foto.no har en chat-link hvis det er sosiale behov som skal dekkes. I det sivile jobber jeg vitenskapelig på et universitet med internasjonal politikk som forskningsområde.
  • 2
    ''Prosjekt 4000: Zignalkuppe''
    Gunnar Fermann
  • 3
    ''Prosjekt 4000: Mönch''
    Gunnar Fermann
  • 2
    ''Prosjekt 4000: Grosse Fischerhorn''
    Gunnar Fermann
  • 5
    ''Vart du skræmt no?''
    Gunnar Fermann
  • 1
    ''Som mor, så sønn''
    Gunnar Fermann
  • 12
    ''Er det værsågod snart?''
    Gunnar Fermann
  • 0
    ''Vinnerglede II - stilstudie''
    Gunnar Fermann
  • 2
    ''Vinnerglede I - stilstudie''
    Gunnar Fermann
  • 1
    Unna vei!
    Gunnar Fermann
  • 4
    Gutten med melkespannet
    Gunnar Fermann
  • 5
    ''Prosjekt 2000: Østre Holåtind''
    Gunnar Fermann
  • 7
    ''Prosjekt 2000: Vestre Hestbrepiggene''
    Gunnar Fermann
  • 3
    Gunnar Fermann
  • 2
    ''Prosjekt 2000: Glittertind I''
    Gunnar Fermann
  • 3
    ''Prosjekt 2000: Glittertind''
    Gunnar Fermann
  • 3
    ''After sea''
    Gunnar Fermann
  • 4
    ''Prosjekt 4000: Mont Blanc I''
    Gunnar Fermann
  • 3
    ''Prosjekt 4000: Matterhorn IV''
    Gunnar Fermann
  • 10
    ''Prosjekt 4000: Matterhorn III''
    Gunnar Fermann
  • 4
    ''Gutt og jente''
    Gunnar Fermann
  • 2
    ''Titt tei!''
    Gunnar Fermann
  • 16
    ''Prosjekt 4000: Matterhorn II''
    Gunnar Fermann
  • 3
    ''Prosjekt 4000: Matterhorn I''
    Gunnar Fermann
  • 19
    ''Prosjekt 4000: Breithorntraversen''
    Gunnar Fermann
  • 0
    ''100 Broadway''
    Gunnar Fermann
  • 3
    ''Prosjekt 4000: Barre des Ecrins''
    Gunnar Fermann
  • 1
    ''Klisjé - Nidarosdomen, Trondheim II''
    Gunnar Fermann
  • 0
    ''Klisjé - Nidarosdomen, Trondheim I''
    Gunnar Fermann
  • 2
    ''Lighthouse blues''
    Gunnar Fermann
  • 0
    ''Unna vei, Bestemor!''
    Gunnar Fermann
Åpne uskalert versjon i eget vindu